II.1 Názov
Plán udržateľnej mobility Košického samosprávneho kraja (PUM KSK)
II.2 Charakter
Plán udržateľnej mobility Košického samosprávneho kraja (ďalej aj „PUM KSK“) je strategický dokument, ktorý na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja definuje budúce potreby Košického samosprávneho kraja v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie 2025, 2030, 2040 a 2050. Predstavuje komplexný strategický dokument, ktorým sa vymedzujú základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovujú sa priority rozvoja a identifikujú sa opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie.
II.3 Hlavné ciele
Cieľom spracovania Plánu udržateľnej mobility Košického samosprávneho kraja je aktualizácia výhľadových dopravných charakteristík, parametrov a služieb Košického samosprávneho kraja s ich priemetom do reálneho návrhu riešenia, ktorý bude zohľadňovať možnosti finančných prostriedkov kraja, vrátane fondov EÚ. Úlohou strategického dokumentu je zadefinovanie podmieňujúcej regulácie prípadného ďalšieho územného rozvoja Košického samosprávneho kraja z hľadiska dopravnej vybavenosti a obslužnosti. PUM Košického samosprávneho kraja rešpektuje princípy plánovania udržateľnej mobility („Metodické pokyny k tvorbe plánov udržateľnej mobility“, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, 2015) a strategické dokumenty na krajskej, národnej a nadnárodnej úrovni (predovšetkým Európskej únie – EÚ).
Nedeliteľnou súčasťou PUM KSK je územný priemet a definovanie územných požiadaviek na líniové dopravné stavby a dopravné plochy vyplývajúce z návrhu. Cieľom PUM KSK je systematizovať problematiku dopravy vo vzťahu k súvisiacim právnym predpisom, vo vzťahu k aktuálnym celoštátnym, regionálnym a medzinárodným koncepciám rozvoja dopravy a najnovším trendom v danej oblasti s prihliadnutím na potreby a potenciál Košického samosprávneho kraja. Dokument sa zameriava na organizačnú a inštitucionálnu úroveň, prevádzku a infraštruktúru, má konkrétne zameranie na podporu verejnej osobnej a nemotorovej dopravy a na účinné využitie nových technológií inteligentných dopravných systémov s cieľom zabezpečiť environmentálne a finančne prijateľnú dopravu rešpektujúc základné princípy udržateľnej mobility. Prepojili sa aj iné, paralelne prebiehajúce činnosti v oblasti, ako sú výsledky celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015, Regionálna integrovaná územná stratégia Košického samosprávneho kraja na roky 2014-2020 a podobne.
Hlavným prínosom návrhovej časti je predovšetkým odporúčanie ďalšieho smerovania Košického samosprávneho kraja v oblasti dopravy, dopravných procesov a dopravnej infraštruktúry. Významným prínosom pre ďalší rozvoj Košického samosprávneho kraja je tiež to, že tento dokument navrhuje a zoraďuje poradie dôležitosti infraštruktúrnych opatrení na cestnej sieti II. a III. triedy podľa merateľných faktorov a z tohto dôvodu dáva do ruky nástroj pre jednoduchšie, opodstatnené a efektívne presadzovanie realizácie navrhovaných projektov vedúcich k zlepšeniu dopravnej situácie Košického samosprávneho kraja.
II.4 Stručný opis obsahu strategického dokumentu
I. Analytická časť
Analytická časť bola zameraná na zber údajov, prieskumy, dopravné modelovanie a analýzy:
• Vymedzenie záujmového a riešeného územia
• Zber demografických dát a ich vyhodnotenie
Strana 3 rozhodnutia č. OU-KE-OSZP3-2020/004925 zo dňa 08.06.2020
• Zber dát týkajúcich sa dopravy (organizácia, prevádzka, infraštruktúra)
• Prieskum dopravy cez hranice kraja
• Dopravný prieskum verejnej osobnej dopravy (VOD)
• Dopravný prieskum dopravy ASD (automatické dopravné sčítanie) a smerový dopravný prieskum
• Dopravné modelovanie
• Analýza súčasného stavu a trendu vývoja
• Varianty budúceho vývoja
• SWOT analýza, ktorá definuje silné a slabé stránky súčasného stavu dopravy
V analytickej časti boli identifikované tieto hlavné problémy v doprave na území Košického kraja:
• Zlý stavebný stav železníc, ich nedodatočná údržba a modernizácia, z toho vyplývajúca drahá prevádzka zastaraných železníc, zlá kvalita železničných zastávok a staníc
• Veľmi nízky rozsah prevádzky železníc
• Negatívny vplyv vlakov zadarmo na diaľkovú autobusovú dopravu
• Neprehľadný systém verejnej dopravy, nedostatočné poskytovanie informácií, nízka kvalita autobusových staníc a ich informačného systému
• Neexistencia integrovaného dopravného systému v praxi
• Pomalé a zastarené odbavovanie
• Pokračujúci pokles využívania prímestskej autobusovej dopravy
• Nedostatok zdrojov na kompenzácie pri zvyšovaní strát
• Vlastnícka štruktúra autobusových terminálov a neexistencia legislatívy pre TIOP
• Cesty vedené cez obce, aj v hlavných smeroch chýbajú cesty I. triedy
• Nedostatok financií na opravy a rozvoj krajských ciest a jeho nevhodné riešenie pôžičkami na údržbu
• Nevyhovujúci a havarijný stavebný stav krajských ciest najmä v horských oblastiach
• Chýbajúce hraničné priechody na Ukrajinu
• Zlá dostupnosť horských oblastí v zimnom období
• Vyčerpaná kapacita siete v okolí Košíc
• Nespojité vedenie trás s nevyriešenými vstupmi do miest
• Nesystémové financovanie cyklistickej dopravy